С аромат на домашно приготвена любов


На А. и К.

Не знам дали любовта на мъжете минава през стомаха, но моята със сигурност минава през готвенето. Не съм правила дисекция на тази своя особеност, но предполагам, че не е толкова трудна за разбиране. Готвенето е свързано с дома, с неговата най-топла част, където всички сядат на едно място. То събира двамата любими, родителите и децата, младите и старите, приятелите, дори и четирикраките. То предшества онова съкровено време от деня, когато изживяванията на хора, които се обичат, ще бъдат споделени и белязани със смях или загриженост, с разбиране, с взаимност. Готвенето е постелята, върху която една жена събира своите любими.

Готвенето е ритуал. Обичам всички етапи от него. Измислям меню и записвам на лист продуктите, които са ми нужни. И понеже всяка вечеря с моите хора е изживяване, всеки път различно и значимо, си пазя тези списъци – те са странички от дневник на безвремието. С годините добих опит – най-хубави са простите неща, но приготвени с добри продукти. Не щадя пари за продукти. И не обичам продукти, в които няма любов. Обичам марули, по които още си играят слънчеви зайчета, картофи, които ухаят на топлата земя в някоя малка ферма и вино, докоснато не от търговци, а от алхимици – майстори на чиста наслада. Изсипвам всички торби в средата на кухнята, пускам музика и си наливам чаша вино. Както се казва, аз без вино не готвя. Обичам уюта на есенно-зимното готвене, вихъра на пролетно-лятното, обичам босото, музикалното, танцувалното готвене. Обичам да отварям дебелите си кулинарни книги и да потапям цветята във ваза. Да поставям хляба горд върху дъската, да събирам подправките кокетни край печката, а ягодите да вадя една по една и да полагам с прилягащата им нежност в кошницата с плодове. А след това обичам да завихрям празник в кухнята – миене, белене, рязане, мерене, сотиране, месене, печене, глазиране, украсяване. Кухнята ми е малка и понякога се тресе от всички тези дейности. А понякога само потръпва от вълнението ми. Обичам да се качвам на стола и да свалям тажина от най-високия рафт, обичам да откривам позабравени касероли в затънтените ъгли, обичам да намирам място за всички нови съдинки, купички, чашчици, салфетки и такъми, които постоянно нося вкъщи. Обичам звука от цвърченето на маслото, от тапата на бутилката с вино, от хрупането на коричката на хляба. Обичам да усещам как изпод ръцете ми две неща стават едно. Обичам разтапянето на сирената в пастата, попиването на маринатата в месото, потъването на крутоните в супата, заблестяването на салатата от зехтина, загръщането на тортата със захарна глазура. И обичам всички аромати на готвенето. Всички весели, сънени, фриволни, срамежливи и нахални аромати. Обичам да ги гоня във въздуха, да се крият в косата ми, обичам как полепват по пръстите ми и как дразнят нетърпението ми. Обичам всичко, свързано с готвенето, макар че рядко ям по много от сготвеното. Не готвя, за да има сготвено. Просто обичам да обичам с готвенето. Някои готвят „с щипка любов“, но не харесвам тази заучена фраза. Аз не щипвам от любовта, не я варя, нито я пека и не подправям с нея. Аз я заявявам. В тенджера, в чиния, в купа, на върха на лъжичката, по острото на ножа.

Готвенето е очакване. Обичам да очаквам външната врата да се отвори, малките крачета да изтопуркат любопитни в кухнята, а големите ръце да ме обгърнат с желание и грижа, отгледани в часовете на раздяла. Обичам да се вълнувам и страхувам дали ще съм готова навреме с вечерята, дали ще им хареса, дали ще искат още. Обичам, преди да дойдат, да сваля целия уморен ден от себе си и да бъда пременена, нова, посветена на тях – момчетата ми. Обичам да сменям местата на свещите, десена на покривките, светлината в кухнята... не искам тези наши вечери никога да им омръзват.

Обичам да правя всичко това за тях, моите момчета. През вкуса на нашите вечери си създаваме купища спомени. А с някои раждаме мечти. Веднъж се върнахме в Португалия. Тръгнахме от салата с октопод, преплувахме на вълните на вино Верде, оцапахме си пръстите с риба треска и акостирахме върху карамелени pastèis de nata. Вчера пък помечтахме за Италия – представихме си спирка в Салермо със сочна Панцанела, продължихме да мечтаем за Равело и Соренто с домашна пица Пеперони, и стигнахме чак до края на Амалфийското крайбрежие с добре изстудено Просеко. Утре ще се пренесем на Изток. Купила съм един шкаф с подправки, нудли и водорасли, които още не зная как се готвят, но нямам търпение да им отворя вратата на Сезам. Така де, на моята кухненска печка.

Може би винаги съм обичала през готвенето. Учех се да готвя, докато се учех да обичам. Първо можех само палачинки. Научи ме една жена с голямо сърце, която беше събрала в дома си много любов. Научих се от нея и исках един ден да имам като нейната любов и като нейния пълен дом. След години започнах да се уча на повече неща, но допусках грешки постоянно. Все нещо не достигаше, за да харесам резултата. За щастие не се отказах. И накрая го срещнах – моя начин да се изразя чрез храната... както и момчетата, за които искам да го правя. Днес знам, че готвенето не е само вещо забъркване на белтъчини, мазнини и въглехидрати. То е даване. Готвенето е завихряне на емоции, старание, грижа, познаване, очакване, разбиране, страст, топлина и мечти. То е изкуство и щом не мога да ти нарисувам дърво, ще ти приготвя супа. То е сливане и щом комбинацията от съставки ти харесва, вероятно харесваш рецептата ми за обичане. Готвенето е игра със сетивата, гъдел под лъжичката, въртележка сред уюта, консервиране на моменти. То е начало на заедност, то е вричане, то е посвещение. Готвенето е дом. А домът е там, където ухае на домашно приготвена любов.


photo@pinterest.com



Коментари

  1. Разкошно и точно казано! Браво!

    ОтговорИзтриване
  2. Топлина и уют! Вероятно би ги почувствал всеки, който е насочил сетивността си към постигане на такова състояние в живота си. Способен да предаде тази чувственост на друг е Човек притежаващ пълнотата да обича по този начин. Дано има още такива!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И думите ти са топли и уютни, благодаря за тях! :)

      Изтриване
  3. И за мен готвенето е обяснение в любов! Обичам да обичам и да готвя за любимите ми хора. Докосна ме! Благодаря ти и дано винаги има за кого да готвим "любимото" му/й :)

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации