Красота, твой роб съм, твое клише!



Нито любовта, нито омразата са теми, натоварени с толкова клишета като темата за красотата. Нищо против клишетата – те са стари приятели, освен това красиви. Но по темата за красотата са изчерпали всичко за казване. Не са оставили шанс за друго освен за клише. Красотата е обект на интерес и повод да съществуват едни от най-могъщите компании, най-оборотните индустрии, да не говорим, че няма артист, който да не е упражнявал въображението си върху тази тема. И детските приказки имат това: „Огледалце, огледалце, коя е най-красива на света?” Малките момиченца израстват с убеждението, че красивите са добри и добрите – красиви, и само те винаги получават принц. Дори първо да е жаба. Малките момченца също израстват със свойте представи за красота – белият кон, храбрият момък, мъдрият баща, святата майка, спасената чест – традиционни мъжки красоти.

После децата стават млади хора и красотата обещава да спаси света им. Никому не е ясно точно как, но продължава да звучи приказно. Някои пораснали хукват да спасяват света си по бански и с номер на хълбока. Други започват жестока гонка за перфектност, но в младостта е трудно да откриеш критерии, затова посягаш към най-очевидните. Най-очевидните са най-евтините и позират като бувки Ф по корици и билбордове. Не знам дали тази красота може да спаси света, но със сигурност е неспасяема без фотошоп. Какво плацебо за световно спасение, а?! Трети задълбават в търсенето на красота, но понеже целта изглежда благородна, не усещат кога търсенето става порочно. В дълбокото попадат я на анорексия, я на лош пластичен хирург, я на някой дебелак, свикнал да плаща за красиво, без да го търси. Следователно попадат на щанда за красиви неща. И точно там допирът им с красивото приключва.

Разбира се, търсенето на красивото много често води и до намирането му. Но не преди да пораснеш и да започнеш да пресяваш клишетата. Разбираш първо, че красотата е всеобхватна. Не можеш да я хванеш само за лъскавата къдрица или гладкия бицепс. Трябва и акъл, както се казваше в една реклама. Акълът е чиста красота за мен. Трябва и душа, а душата не става красива с фотошоп и рекламна кампания. Нито дори пластичната хирургия е възможност за душата. Виждала съм красиви души, докосвала съм красиви души, мечтая за тях, мога да прочета красива душа по грозно лице, по глас в слушалката, по стените в нечий дом. Критерий за външна красота вече нямам. За сметка на това съм надула критерия за душа. Беше ми по-лесно с хората, когато беше обратното. Когато неустоими бяха хората с подредени усмивки и вроден чар. Ех, как не ми липсва това време! Сега неустоими са хората с подредени ценности и вродено благородство. Не ми е по-лесно да ги откривам, но ми е по-лесно да ги обичам.

Красотата е такъв култ за мен, че доброволно съм се оковала в нейното робство. Страня от нея, когато е банална, а перфектната е такава. Не се вълнувам от скучна красота, от незаслужена, от самовлюбена. Повлича ме красотата, която е особена, очарова ме, когато е чиста, упражнявам се на нея постоянно – дебна красивите думи, красивите форми на хаоса, идеалните мерки на случайността. Все по-често изпитвам страх, че красивата душа не е достатъчно привлекателна за днешните принцове. Че красивият задник е по-съществен, за да те поканят на белия кон. После наивно и с красиви доводи се коригирам, споря с този страх, надсмивам му се. За всеки случай обаче съм си нарисувала бял кон. И препускам с него в красиви представи – разбира се, с красиви коси, по вечно зелени земи. И все пак внимавам за задника. Не искам да се лишавам от нещо красиво, само защото представата ми за него е по-красива.





Текстът е публикуван в бр. 307 на сп. "Всичко за жената" (17 - 30 януари 2013)
на тема "Красотата"

Photo@Pure Innocence by Rishit Temkar
Photo@Hand in hand by Andy Smylie

Коментари

  1. "По рози стъпва този, който гази лехите".
    С бели принцове и коне - винаги има шанс да се събудиш Пепеляшка. И в 12 без 5 да научиш, че не тиквите, а хубавите ябълки само свинете ги ядат. ;)

    ОтговорИзтриване
  2. Мда, а на кон идва този, когото си пуснала да ти сгази и тиквите, и ябълките :)

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации